maandag 7 december 2015

PowerPivot - Excel-tabellen Importeren

We maken twee tabellen in Excel. In de eerste tabel worden de gegevens voor de werknemers vermeld. De andere tabel hebben we bekomen via de website van bpost. Hierin worden de postcodes vermeld van alle gemeenten in België.
Deze tabellen zijn aparte excel-documenten. De personeelsgegevens bevinden zich in het document “personeel.xlsx”. De gemeenten bevinden zich in het document “zipcodes_alpha_nl.xlsx”. We gaan deze tabellen importeren in een nieuw excel bestand.

  • Start een nieuw document in Excel.

In een vorig punt van onze blog hebben we in het lint, het tabblad “PowerPivot” geactiveerd.
  • Klik op het tabblad “PowerPivot” in het lint.


  • Klik vervolgens vooraan op de opdracht “Beheren” .
De omgeving voor PowerPivot wordt geladen.

In het lint zijn drie tabbladen “Start”, “Ontwerpen” en “Geavanceerd” aanwezig.

  • Klik indien nodig op het tabblad “Start”.
  • Klik, indien nodig, op “Externe gegevens ophalen”. Afhankelijk van de grootte van het scherm is de opdracht “Uit een andere bron” niet direct zichtbaar.
  • Klik op “Uit een andere bron” in de zone “Externe gegevens ophalen”.
Het dialoogvenster “Wizard Tabel importeren” verschijnt.

  • Scroll naar beneden.
  • Klik op “Excel bestand”.

  • Klik op “Volgende” .

Vervolgens duiden we de locatie en naam van het eerste excel-bestand aan. In deze tabel zijn er kolomtitels aanwezig.
  • Klik op “Bladeren” .
  • Het dialoogvenster “Open” verschijnt.

Duid de locatie en bestand “personeel.xlsx” aan.
  • Klik op “Open” .
  • Stip “De eerste rij als kolomkoppen gebruiken” aan.

  • Klik op “Volgende” .
In ons bestand is slechts 1 tabel aanwezig.

  • Stip “Personeel$” aan.
  • Klik op “Voltooien” .
De tabel wordt nu in het nieuw document geïmporteerd. Na een tijdje verschijnt de melding “Geslaagd”.

  • Klik op “Sluiten” .
De gegevens voor de werknemers zijn zichtbaar in het nieuw document.

We herhalen bovenstaande stappen voor de tweede excel-document.
  • Klik indien nodig op het tabblad “Start”.
  • Klik, indien nodig, op “Externe gegevens ophalen”. Afhankelijk van de grootte van het scherm is de opdracht “Uit een andere bron” niet direct zichtbaar.
  • Klik op “Uit een andere bron” in de zone “Externe gegevens ophalen”.
Het dialoogvenster “Wizard Tabel importeren” verschijnt. We gaan nu op zoek naar het tweede excel-bestand “zipcodes_alpha_nl.xlsx”.

  • Klik op “Bladeren”.
Het dialoogvenster “Open” verschijnt.
  • Duid de locatie en bestand “personeel.xlsx” aan.
  • Klik op “Open” .
  • Stip “De eerste rij als kolomkoppen gebruiken” aan.
  • Klik op “Volgende”.
  • Stip de brontabel aan.
  • Klik op “Voltooien” .

De tabel wordt nu in het nieuw document geïmporteerd. Na een tijdje verschijnt de melding “Geslaagd”.

  • Klik op “Sluiten” .
De tweede tabel is beschikbaar in het nieuw document.

Onderaan zien we twee tabbladen “Personeel” en “Plaatsnamen alfabetisch”.
  • Klik op het tabblad “Personeel”.

Nu zien we dat er 10 personeelsleden zijn.
  • Klik op het tabblad “Plaatsnamen alfabetisch”.
Nu zien we dat er 2765 gemeenten in de tweede tabel zijn aangebracht.

  • Bewaar dit document.